1394-11-10 07:30
2925
0
26808

ایتالیا؛ جنجال پوشاندن مجسمه های هنری برهنه برای روحانی + تصاویر و فیلم

پوشاندن مجسمه های هنری از سوی دولت ایتالیا در دیدار آقای روحانی از این کشور ظاهرا جنجال بپا کرده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از جام نیوز، مقامات ایتالیایی در اقدامی غیر مغایر با قوانین این کشور و به رسم احترام به درخواست دولت ایران مجسمه های عریان کاخ موزه "کاپیتولاین" را پوشاندند؛ جایی که رئیس جمهور کشورمان با "ماتیو رنزی"، نخست وزیر ایتالیا، دیدار و گفتگو کرد.

این اتفاق گرچه با انتقاد گروه های مخالف دولت ایتالیا همراه شد اما بیش از آنها این رسانه های فارسی زبان وابسته به چند دولت غربی بودند که با واکنش منفی به استقبال آن رفتند.

سایت رادیو زمانه که معمولا مواضع تندتری نسبت به مسایل ایران دارد، در واکنش به این رویداد و رفتار احترام آمیز طرف ایتالیایی نوشت: حسن روحانی، رییس جمهوری ایران به ایتالیا سفر کرده است، رم مجسمه‌هایش را در جعبه‌هایی سفیدرنگ قرار داد که برهنگی آن‌ها پنهان بماند. این رسم مهمان‌نوازی نبود. تملق‌ بود.

یکی از مجسمه‌های برهنه «ونوس کاپیتولینی» بود که از مرمر ساخته شده و زنی برهنه را نشان می‌دهد با ابعادی بزرگ‌تر از ابعاد طبیعی. قدمت «ونوس کاپیتولینی» به دو هزار سال می‌رسد.

حسن روحانی و ماتئو رنتسی در کنار مجسمه مارکوس آئورلیوس، امپراتور روم باستان که در دوره اشکانیان ایرانیان از او شکست سختی خوردند

رادیو زمانه که به نظر می رسید جز متهم کردن دولت ایتالیا به تملق تحلیل درستی از این رویداد ندارد ناچار از مطالب صفحه ای که برای ترویج بی حجابی در ایران فعالیت می کند برای گزارش خود کپی کرده و افزود: «صفحه آزادی های یواشکی در ایران نوشت: ایتالیا برای احترام به رییس جمهور ایران مجسمه‌های برهنه‌اش را پوشاند تا دیده نشوند، و جمهوری اسلامی ایران هم زنان سیاستمدار ایتالیایی را در داخل ایران پوشاند تا مو‌هایشان دیده نشود. این نامش احترام یک طرفه است. تمام کشورهای اروپایی باید به ارزش‌های اسلامیِ مسئولان جمهوری اسلامی احترام بگذارند ...»

پوشاندن مجسمه‌ برهنه به خاطر روحانی +عکس

رادیو زمانه در حالی جمهوری اسلامی را متهم به بی احترامی می کند که برهنه بودن مجسمه ها یا پوشاندن آنها در یک دیدار رسمی جز قوانین ایتالیا نیست تا تخلف از آن جرم محسوب شود بنابراین به راحتی قابل چشم پوشی است و از سویی فرهنگ عریانی در ایتالیا هم رواج ندارد.

با این حال این رادیو و صفحه آزادی های یواشکی در ایران، به مخالفت های گسترده عده ای از ایتالیایی ها به این اقدام هیچ اشاره ای نکردند.

شبکه یورونیوز در همین زمینه گزارش داد، این موضوع باعث جنجال در این کشور شد چرا که رهبران مخالف در ایتالیا، دولت ماتئو رنتسی را متهم کردند که با پوشاندن مجسمه ها و حذف شراب از مهمانی شام نخست وزیر، زیاده روی کرده است.

از سوی دیگر فرانسه از پذیرش درخواست ایران مبنی بر سرو نشدن مشروبات الکلی خودداری کرده که به همین دلیل هیچ گونه ضیافت رسمی برای روحانی در پاریس ترتیب داده نخواهد شد.

فرانسه همچنین در آستانه دیدار روحانی از این کشور، به «درایه درخشش»، استاد ایرانی زبان و ادبیات فرانسه و خواهر ستاره درخشش، دبیرکل بخش فارسی صدای آمریکا و فرزند محمد درخشش، ملی‌گرای سکولار و عضو سابق پارلمان و وزیر فرهنگ رژیم پهلوی نشان به اصطلاح هنری شوالیه را داد که سوابق فراوانی در ضدیت با نظام جمهوری اسلامی دارد.

سایت بی بی سی فارسی که در مواجهه ابتدایی به این مسایل معمولا مواضع محتاط تری دارد، هم نوشت: دو سال پیش هم در جریان مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ مجسمه مرد برهنه‌ای در ورودی کاخ ملل ژنو به خاطر دیپلمات‌های ایرانی پوشانده شد.

پوشاندن مجسمه‌ برهنه به خاطر روحانی +عکس

سانسور آثار هنری برهنه در ایتالیا پیش از این هم سابقه داشته است. در سال ۱۳۸۷، سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر وقت ایتالیا در یک نشست خبری که در کاخ کیجی برگزار شد، دستور داده بود که سینه‌های زن عریان نقاشی «حقیقت عریان شده در زمان» اثر جامباتیستا تیه پولو را با پارچه سفید بپوشانند.

ایتالیا در مقایسه با کشورهای غربی دارای مساله با ایران مانند فرانسه و انگلیس مواضع منطقی و  متعادل تری دارد.

لینک دانلود فیلم

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.